Wystawa fotografii Piotra Szymona

Prezentowana w Muzeum Śląskim wystawa prac Piotra Szymona odsłania cztery podstawowe wątki w dorobku artysty, którymi są: pielgrzymi, Romowie, portret oraz eksperyment artystyczny.

 

Piotr Szymon Taki krąg zainteresowań zadecydował o sposobie prezentacji człowieka, który stanowi centrum konstruowanych przez artystę fotograficznych opowieści. Skupienie się na człowieku, a przede wszystkim świadomość fotograficzna, były głęboko zakorzenione w nurcie czeskiej fotografii. Szymon pozostawał pod wpływem Instytutu Fotografii Twórczej, który ukończył z wyróżnieniem, a pracę dyplomową przygotował pod opieką znanych i poważanych w środowisku artystycznym profesorów: Jindřicha Štreita i Vladimíra Birgusa.

W swojej twórczości Piotr Szymon wielokrotnie powracał do tych samych wątków. Pielgrzymów z Kalwarii Zebrzydowskiej fotografował przez kilkanaście lat, utrwalił na zdjęciach również Kalwarię Pacławską i Grabarkę. Systematyczne powroty do tych samych tematów odsłaniają refleksyjny charakter jego fotografii. Nie chodziło jedynie o relację z wydarzeń, ale o wręcz socjologiczne ujęcie fenomenu misterium oraz zakorzenionej w naturze człowieka potrzeby sacrum. Pielgrzymi zostali pokazani jako świadkowie wiary, świeccy święci. Długoletnie uczestnictwo w misteriach wpłynęło także na stworzenie indywidualnego stylu portretowego Szymona, który można nazwać fotografią humanistyczną. Z jego obrazów wyłania się uniwersalna opowieść o człowieku i złożoności jego natury.
Otwarta postawa oraz żywe zainteresowanie pozbawione stereotypów i uprzedzeń wzbudzały zaufanie bohaterów jego fotografii, którzy pozwalali na uchwycenie ich w różnych, często intymnych sytuacjach, religijnych (pielgrzymi) lub rodzinnych, jak w przypadku Romów.

U Piotra Szymona fotografowanie splotło się z działalnością pedagogiczną. Wykształcił liczne grono fotografów zarówno w katowickiej Akademii Sztuk Pięknych, jak i w Prywatnej Szkole Policealnej w Bielsku-Białej. Przygotował wielu z nich do studiów w Instytucie Fotografii Twórczej w Opawie, stając się symbolicznym „ojcem” śląskich fotografów.

czytaj dalej…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*